LŠDPS pirmininkas A. Navickas Žinių radijo laidoje ,,Atviras pokalbis”: kokie „košmarai“ vyksta švietimo sistemoje?

2023-05-10

Kokie „košmarai“ vyksta švietimo sistemoje? Kodėl švietimo sistema virsta pelke? Mokytojų trūkumo problema didžiulė ir užtikrinti kokybišką ugdymą darosi sudėtinga.

Apie tai Žinių radijo laidos ,,Atviras pokalbis” diskusijoje, kurioje dalyvauja LŠDPS pirmininkas Andrius Navickas (laidos vedėjas – žurnalistas Raigardas Musnickas). Laidoje taip pat dalyvauja Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius ir Vilniaus licėjaus vadovas Saulius Jurkevičius. Laidos įrašą galite rasti  čia.

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija teigia neignoruojanti mokytojų trūkumo problemos ir kad ją spręsti reikia mokytojų uždarbio kėlimu ir skatinimu stipendijomis studijuoti pedagogiką. Tačiau LŠDPS pirmininkas Andrius Navickas pabrėžė, kad lygiai taip svarbu problemą spręsti gerinant darbo sąlygas, kurios šiuo metu yra košmariškos.

,,Kas košmariško toje švietimo sistemoje yra? Žodis ,,košmariškas‘‘ toks iš tikrųjų turintis galbūt ir nebegrįžtamojo proceso tokių apraiškų. Kas nutiko, kad mes iš ežero virtom pelke ir turbūt tie procesai yra nebegrįžtami. Dar  daug kas galvoja, kad ,,čia mūsų neliečia‘‘,  nes vis dar yra mokyklų, kurios atsirenka mokinius, kurios atsirenka mokytojus –jos dar parodo tam tikrus rezultatus.  Galima sakyti, kad vis dar yra gerų mokyklų.

Bet iš tikrųjų, jeigu pasižiūrėjus į visą švietimo sistemą ją galima lyginti  su sveikatos sistema.

 Niekas sistemiškai nežiūri į problemą dėl maisto ligoninėje, kurį tau atneša ligoninėje ir tu jo negali valgyti. Dabar niekam  dėl to nekyla klausimų: artimieji atneša tau maisto – tu pavalgai, o tą maistą išmeti.  

 Ir švietimo sistemoje vyksta panašūs procesai. Jau gauname tokį ugdymą, tokias pamokas, kuriose visi ateina galbūt pabūti. Tokių pamokų kokybės negalima net ir vertinti, bet po to viskas  sprendžiama irgi artimųjų, tėvų pagalba: kas gali, pasitelkia korepetitorius arba ieško mokyklų, į kurias gali pakliūti arba kuriose atsirenkama vaikai, mokiniai.

Šitaip mokama vėl antra kaina. Gaila … išmetamas maistas, išmetamos pamokos, išmetami mokesčių mokėtojo pinigai“, –  kalbėdamas apie ugdymo kokybę A. Navickas lygina Lietuvos švietimo sistemą su sveikatos sistema.

A.Navickas pritaria Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, kad  mokytojų trūkumas jaučiamas  ir kitose pasaulio šalyse, tačiau  nieko nedaryti negalima: ,,Jeigu mes galvosime taip, kad ir kaimynams blogai,  irgi dega namas, mąstysime, kad na nieko nepadarysi,  namas dega ir pas mus, tai turėsime negrįžtamuosius procesus.

Tai tokia pelkė, kurioje pasimetėme. Tie grįžtamieji procesai yra labai sudėtingi ir net nekaltinant ir šios vyriausybės. Turbūt ir jie nebus pajėgūs mus, taip įklimpusius, ištraukti už pakarpos. Lengvų atsakymų nėra.”

 Kalbėdamas, kad  dar yra stiprių mokyklų, kaip Vilniaus licėjus,  A. Navickas lyginą šią mokyklą su lelija, paviene  gražia pražydusia  gėle pelkėje: ,,Aš suprantu, mes vardijame pavienius epizodus . Va kaip gražu –  pelkėje ir lelija pražydo… Ir dar kažkur vietos yra. Va žiūrėkit licėjus dar kaip žydi, dar pasidžiaukime tuo. Bet matome, kad ir licėjui ateina tos problemos. Jeigu tais pavieniais dalykais džiaugsimės, tai nepamatysim, kaip tie akivarai užsitrauks ir apskritai –  ką tada mes darysime?“

,,Viskas priklauso nuo mokytojo,  nuo mokinio. Bet jeigu mes nežiūrėsime sistemos ir griausime aplinką, kurioje dirbama, tai pasitrauks ir tie mokytojai, ir sugrius tie mokiniai, kurie  dar gali kažką pasiekti”, – reziumuoja profesinės sąjungos lyderis.