LŠDPS pirmininkas A. Navickas apie pasiruošimą grėsmėms: daugelis mokytojų nežinotų, ką daryti

2025-05-23

Ar mokytojai šiandien jaučiasi saugūs ir ar jie žino, ką reikėtų daryti, jeigu nutiktų kažkokiai ekstremali situacija?

Delfi iniciatyvos „Saugu“ laidoje „Saugumo DNR“  kalbamasi apie mokyklų pasiruošimą grėsmėms ir ekstremalioms situacijoms. Laidoje dalyvauja Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Raminta Popovienė, Nacionalinio krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas ir Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Andrius Navickas.

,,Geras klausimas, kiek čia mes visi turbūt jaučiamės saugūs,  ne tik mokytojai.  Turbūt nerimo širdyje tikrai yra nemažai, matydami tą situaciją. Turbūt kyla klausimas tik tai, kaip reiktų elgtis, jeigu atsitiktų tokia situacija, kad reikėtų kokių imtis priemonių?  Suprantu, ministrė galbūt pasakys, kad planuose teoriškai kaip ir yra viskas numatyta, bet ar teorija ir praktika yra tas pats,  ar yra tikrai tie mokymai, kurie vyksta. 

<…>

Kelti nerimą ar  panikuoti dėl to, kad mes nepasiruošę? Tai turbūt visi turim ir galvoti, nuo ko čia patiems pradėti ir apskritai  kaip elgtis. <…>  Pilietinis pasipriešinimas… Ar apie jį reikia diskutuoti, ar jisai perspektyvus? Ar jis tik teoriškai irgi įmanomas, o praktiškai?<…> Ar piliečiai  gal daugiau trukdo kariuomenei, negu padeda? Jeigu padėtų, tai kaip jie galėtų padėti? <…> Mokytojai tikrai yra viena iš aktyvesnių visuomenės grupių. Ir viena iš pilietiškiausių tikrai <…>  Daug kas iš mūsų turbūt ir esame ir šaulių organizacijose <….> Ir įsitraukę, ir mokomės, ir klausom, bet tikrų atsakymų, kaip čia viskas būtų ir kaip elgtis, tikrai neturime.  

<…>

Išaušus dienai X, ar mokytojai žino algoritmus, ką reikėtų daryti? <…> Manau, tikrai nesuklysiu sakydamas, jog dauguma mokytojų tikrai nežino  jų. Nežino ir netgi tie mokytojai, kurie domisi, kurie labai pilietiški ir aktyvūs. Net ir mes gaunam paklausimų ir laiškų, o kaip elgtis.<…> Negaunam atsakymų. <…> Tai  mes ir  bandėm užvesti tą diskusiją ir noras būtų ne teoriškai kalbėti, bet pabandyti netgi išeiti iš tos diskomforto zonos ir praktiškai pabandyti , dalyvauti praktiniuose mokymuose. 

<…>

Dauguma mokytojų yra pilietiški <…> Ir mano paties, ir mano aplinkos mokytojų  tėviškė yra labai brangi ir noras likti gyventi tėvynėje. Aš pats gyvenu savo prosenelio sodyboje ir mano šaknys yra labai tvirtos ir todėl tas  suteikia tvirtybės ir, pavyzdžiui, noro likti gintis, kažkaip priešintis. Ir turbūt tie visi mokytojai, kurie tokia dvasia gyvenantys  ugdo pilietiškumą.  Norėtųsi galbūt ir iš politikų kažkokios tai bendrystės –  norą telkti, o ne skaldyti visuomenę”, – kalbėjo A. Navickas. 

Lados įrašą rasite čia