LRT laidoje ,,10 balų”: LŠDPS lyderio ir švietimo patarėjo diskusija, kiek ir kodėl trumpės mokslo metai

2025-05-10

Šią savaitę Švietimo, mokslo ir sporto ministerija skelbs sprendimą trumpinti mokslo metus. Apie tai, kiek jie trumpės, LRT laidoje ,,10 balų” diskutavo švietimo ministrės patarėjas Tomas Bičiūnas ir LŠDPS lyderis Andrius Navickas.

 LŠDPS pirmininkas A. Navickas sako,, kad ir patrys būdami mokytojais praktikais, patys dirbantys mokykloje,  girdi mokytojus,  mato realią situaciją,  žino, ,,koks ugdymo procesas vyksta birželio mėnesį, kokia iš jo nauda, koks yra egzaminų poveikis ugdymo procesų organizavimui ir panašiai.”

,,Girdim mokytojus,  matom realią situaciją,  žinom, koks ugdymo procesas vyksta birželio mėnesį, kokia iš jo nauda.”

,,Todėl mes realistiškai ir tada nuosekliai sakėm kad tos fantazijos, kad  prailginus mokslo metus, bus geresnis rezultatas, yra tik teorinis samprotavimas. Taip ir įvyko. 99Matydami realią situaciją, mes  ir toliau nuosekliai siūlėme  ir ankstesnei vyriausybei grįžti prie trumpesnių mokslo metų ir nevarginti vaikų. 

Iš tikrųjų, labiausiai, kai  negirdime ir nematome, kas vyksta šalia mūsų,  mes demotyvuojame vaikus. Mes lyg ir parodom, kad galima ta procesą lyg ir imituoti, tada tas gali persikelti į tikrą gyvenimą, kad ne viskas tikra, kas vyksta. Todėl tie netikri dalykai išbalansuoja patį žmogų, iškreiptai gali suvokti netgi tikrovę. Iš tikrųjų asmenybės ugdymui tai yra labai žalinga. 

Natūralu, kad siūlėme visoms  vyriausybėm,  bet visi nenorėjo girdėti. <…> Keista,  politikai  turėtų visuomenės balso klausytis,  nes visuomenė juos renka.  Bet kažkodėl tai,  ar ekspertų tarybos užgožia dažnai, ar švietimo taryba, kai pasisako, tai labai keistai nuskamba. <…> Galvoji, žmonės galbūt niekada nesusidūrę su švietimu ar mokykloje nėra buvę… Jie lyg  ir bando diktuoti tą gyvenimą, nors realybė yra kitokia.

 ,,Bet kažkodėl tai,  ar ekspertų tarybos užgožia dažnai, ar švietimo taryba, kai pasisako, tai labai keistai nuskamba. <…> Galvoji, žmonės galbūt niekada nesusidūrę su švietimu ar mokykloje nėra buvę.”

Džiaugiamės, kad šios ministerijos  vadovybė sureagavo. Gerai jeigu žingsnis būtų teisinga kryptimi toliau. Mes ir toliau  sutinkame diskutuoti,  įrodinėti:  jeigu pasižiūrėtumėm, rezultatams, manau,  tikrai irgi neturės poveikio,  nes,  kaip ir 2017 metais kalbėjome, kad  tikrai nerodo jokios koreliacijos. Ir netgi kur yra mokslo metai trumpesni, rezultatai dažniau būna geresni  negu ten, kur ilgiausiai mokosi tos šalys. Pavyzdžiui, mes tada analizavome (nežinau, kiek dabar yra pokyčių), trumpiausi mokslo metai Estijoje, Suomijoje, kur  geriausios sistemos, o ilgiausiai, bet prasčiausiai  besimokantys ispanai ir italai. Ten, kur rezultatai yra prasčiausiai. 

,,Ir netgi kur yra mokslo metai trumpesni, rezultatai dažniau būna geresni  negu ten, kur ilgiausiai mokosi tos šalys.”

Ta analizė mums rodė, kad  tai visiškai nekoreliuoja ir tai, kad ilgiau yra geriau. Toks pasakymas visiškai keistai nuskamba,  nes visi suprantame, kad jeigu mokysimės ir  ištisus metus  arba ištisą parą, tikrai nebus geriau. Reikalinga harmonija, balansas, jausti aplinką, jausti gamtą.  Mes esame ne tik darbui ruošiami, bet ir gyvenimui. gyvenimas yra daug plačiau negu mokymasis matematikos  ar panašiai. Tai turi būti surastas balansas  ir tai turi atliepti vaiką, jo poreikius ir  interesus. Ir tada ugdymas suteikti ir džiaugsmą, o ne tiktai rodyti kaip kokią kančią. Tada atsiranda daug psichologinių dalykų. 

,,Visi suprantame, kad jeigu mokysimės ir  ištisus metus  arba ištisą parą, tikrai nebus geriau. Reikalinga harmonija, balansas.”

Mes matome iš gerų mokyklų  ateina daug vaikų, kurie gyvenime turi daug psichologinių problemų. Tai čia turime matyti ne tik siaurą galbūt egzamino rezultato, testo įvertinimą, bet apskritai asmenybės pasiruošimą gyvenimui.

 LŠDPS pirmininkas A. Navickas tikisi, kad ši ministerijos politinė komanda girdės švietimo bendruomenę, visuomenę ir atstovaus jų lūkesčiams. 

Laidos įrašą rasite čia