Žinių radijo laidoje ,,Atviras pokalbis” LŠDPS pirmininkas A. Navickas apie švietimo situaciją šiandien

2024-08-30

Artėja mokslo metai. Paprastai šis laikotarpis laukiamas su džiaugsmu. Lietuvoje gi pastaraisiais metais Mokslo ir žinių diena pasitinkama su nerimu. Trūksta 650 mokytojų. Taip garsiai skambėjusi idėja Lietuvai padaryti mokytojo profesiją prestižine patyrė nesėkmę.  

Neseniai  Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga su švietimo, mokslo ir sporto ministre Radvile Morkūnaite-Mikulėniene aptarė įtraukųjį ugdymą, mokytojų algas ir valstybinius brandos egzaminus.

Praėjusių metų gruodį priėmus valstybės biudžetą, nuo šių metų sausio mokytojams algos padidintos 10 proc., o nuo rugsėjo nuspręsta pakelti tiek, kad būtų pasiektas 130 proc. vidutinio darbo užmokesčio rodiklis.

Tad, kaip pasitinkame mokslo metus? Diskutuoja Vilniaus licėjaus direktorius Saulius Jurkevičius, Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos vadovas Andrius Navickas, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ignas Gaižiūnas.

LŠDPS pirmininko Andriaus Navicko nuomone, įtraukiajam ugdymui yra nepasiruošta: nėra nei specialistų,  nei priemonių. 

,,Įtraukusis ugdymas vyksta dėl varnelės. Visi žinome, jokios kvalifikuotos pagalbos nesuteikiame vaikui, jo neįtraukiame. Visi vaikai ateis, bet ar mes pasiruošę  jam suteikti pagalbą, kad jis ten gerai gyventų ir būtų viskuo aprūpintas? Ir dar kad mes nenustumtumėme ir nepamirštumėme, kad yra ir kitų 30 vaikų klasėje, kurie irgi turi lūkestį į kokybišką ugdymą, t. y. nereiškia, kad tik vienas vaikas turi teises į kokybišką ugdymą, Taigi akivaizdu, kad bus labai daug iššūkių ir problemų”, – sako LŠDPS pirmininkas Andrius Navickas. 

,,Įtraukusis ugdymas vyksta dėl varnelės.”

 Vis tik jį džiugina, kad ministrė pripažįsta problemas, neneigia jų esant. 

A.Navicko teigimu,  mes  prarandame kokybišką švietimą:

,,Sakome, kad yra negerai ir mes pralaimime. Kaip tauta pralaimime,  jeigu mes neteksime kokybiško švietimo. Mes galime sakyti, kad ir su krepšiniu  yra gerai: mūsų krepšininkai ir bėga, ir stengiasi, bet jie  padaro tai lėčiau, per vėlai, ir jie nepatenka ten, kur mes tikimės. Tai reiškia, kad rengime kažkas blogai…

,,Kaip tauta pralaimime,  jeigu mes neteksime kokybiško švietimo.”

Ir ministerija daro… Mes nesakome, kad nedaro. Mes sakome, padaro per vėlai, kas paskui nebeturi esminės reikšmės. Jeigu pasibaigia varžybos ir tu pralaimi konkurenciją su kitomis sritimis… Tai kas, kad  tu išsprendi atlyginimų klausimą per vėlai, kurį vėl reikia iš naujo spręsti. Tai reiškia, tu pralaimi varžybas šitoje situacijoje. Ir gaunasi tokia tendencija, kad švietimo sistema vis nuolat pralaimi, viską padarome per vėlai. Bet bandome nupiešti paveikslą, kad yra gerai. Norėtųsi visiems nusileisti ant žemės ir pripažinti, kad nėra gerai ir kalbėtis iš tikrųjų…”

,,Ir gaunasi tokia tendencija, kad švietimo sistema vis nuolat pralaimi, viską padarome per vėlai.”

,,Pati bendruomenė turi susitelkti ir pradėti galvoti.<…> Neatsiranda toks lyderis, kuris taptų ministru ir  telktų bendruomenę. <..> Visi atėję ateina parodyti. <…> Nors gal mes neturime šiandien atsakymų, kaip tai padaryti. Galbūt reikia atėjus kartu sprendimų ieškoti. Tačiau čia ,,įsijungia” politikavimai… Matome, švietimo sistemoje atsiranda daug pataikūnų, prisitaikėlių. Ir tarp vadovų mes girdime… ne visi vadovai rūpinasi mokykla. Ten irgi sprendžia kažkokias problemas ir tyčiojasi iš mokytojų. Tiesa, visokių yra –  ir labai gerų… Matome ir tų profesinių sąjungų… Neaišku, ką jos daro – o turėtų gal ginti mokytojus  bendruomenę…

,,Matome, švietimo sistemoje atsiranda daug pataikūnų, prisitaikėlių. Ir tarp vadovų mes girdime… <…> Matome ir tų profesinių sąjungų…”

 Aš suprantu, kad ne vien atlyginimai svarbiausia, bet jeigu norime pritraukti mokytojų, <…> turi būti profesija tokia patraukli, kad būtų konkurencinė. <..> Tai priklauso,  kiek į sistemą pritraukiame stiprių žmonių“, – svarsto profsąjungos lyderis.   

,,Jeigu norime pritraukti mokytojų, <…> turi būti profesija tokia patraukli, kad būtų konkurencinė.”

,,Didžiausias lūkestis turbūt yra, kad atsirastų švietimo lyderis – ministras toks, kuris telktų  bendruomenę ir pakviestų visus spręsti ir ieškoti tų sprendimų, kurie net nėra greiti, Jei neskaldytumėme bendruomenės, bet ją telktumėme, gal pajudėtumėme visi kartu  reikiama kryptimi”, – apibendrina LŠDPS pirmininkas.  

Laidos įrašą rasite čia 

https://www.ziniuradijas.lt/laidos/atviras-pokalbis/nauji-mokslo-metai-del-ko-labiausiai-neramu?video=1