Šią savaitę švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius iškėlė klausimą apie mokytojo profesijos prestižą, papasakodamas, nuo ko iš tiesų priklauso mokytojo profesijos prestižas ir ar dar įmanoma pasiekti kitiems metams išsikeltą tikslą. Jis dėstė, kad kalbant apie profesijos prestižą, labai svarbus aspektas yra tas, kaip mokytojas jaučiasi savo darbo vietoje, svarbi jo emocinė būklė, jam sudaromos sąlygos ir norint išlaikyti mokytojus mokyklose svarbiausia yra gerinti darbo sąlygas ir mikroklimatą organizacijoje. (Daugiau skaitykite portalo Lrytas.lt straipsnyje).
O kokios tos mokytojų darbo sąlygos šiandien?
Šiuo metu mokytojai jaučia didžiulį stresą ir nerimą dėl sukelto chaoso organizuojant tarpinius patikrinimus. Švietimo ekspertai ir patys pedagogai prieš tarpinį vienuoliktokų patikrinimą prakalbo apie naujos programos spragas (nėra metodinės medžiagos, trūksta vadovėlių ir t. t.).
Švietimo bendruomenė klausia, kas priims atsakomybę. ŠMSM atstovai atsako, kad viskas pasiruošta ir užsimena, jog mokytojai patys sau susikūrė tokį nerimą. (Daugiau apie tai – žiūrėkite tv.lrytas,lt laidos ,,Lietuva tiesiogiai”,,Prieš tarpinį vienuoliktokų partikrinimą prakalbo apie naujos programos spragas: moksleivius vadino eksperimentiniais triušiais” įrašą.)
Mokytojų komentarai Facebook rodo neadekvatų ministerijos požiūrį į dabartinę situaciją švietime.
LŠDPS pavaduotoja lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Lilija Bručkienė, komentuodama Lrytas reportažą Facebook, rašo: ,, Žiūrėjau reportažą ir nežinojau – juoktis ar verkti. Klausia kanclerio, ką mano apie konkrečias problemas (vis dar nėra vadovėlių, metodinės medžiagos į tarpinius einantiems vienuoliktokams ir juos ruošiantiems mokytojams), o jis vėl abstrakcijomis apie nerimą, naujoves ir mokytojų profesionalumą. Jau purto nuo tokio ministerijos tuščiažodžiavimo ir atsakomybės vengimo. Kol problemų nepripažins, tol niekur ir nepajudėsime.”
L. Bručkienė
Lietuvių kalbos ir literatūros mokytojų sąjungos pirmininkas Mindaugas Grigaitis: ,,Ar mokytojų nerimas yra pagrįstas?“ – klausia ŠMSM kancleris ir leidžia suprasti, kad nerimas yra ne adekvati reakcija į neužtikrintumo situaciją, o labiau mokytojų į(si)kalbėta būsena. Pasirodo, jau fiziškai jaučiami nerimo ir panikos simptomai kyla dėl pačių susikurtų fantazijų.”
Biologijos mokytojas Paulius Sungaila ironiškai kalba apie mokytojo prestižą:,,Taip, tikrai prestižas yra prašyti egzaminų vykdymo ir vertinimo instrukcijų, rinkti parašus peticijose, aktyviai prašyti stabdyti atnaujintas ugdymo programas, dirbti be šiuolaikinių mokymo priemonių: vadovėlių, parengtų pagal atnaujintas programas, be skaitmeninių įrankių. Dirbti perpildytose klasėse, pačiam kurtis darbo įrankius, būti vadinamu psicihine liaudimi, susidurti su perdegimu ir dar būti verčiamu tapti egzaminų vertintojais ir t.t Mokytojai išsako šias problemas, prašo ieškoti sprendimų, juos siūlo. Toli iki prestižo.”
P.Sungaila (asm. nuotr, Facebook)
Maža to, mokytojų stygius mokyklose pasiekė kritinį tašką. Švietimo ministras sako, kad viskas gerai, tuo tarpu mokytojų katastrofiškai trūksta: pedagogų bendruomenė sensta, o dalis studijų krypčių pedagogikos studijose sulaukia mažai norinčių studijuoti pirmoje pakopoje. (Daugiau skaitykite čia)
Ir kol ŠMSM vicemnistras kalba apie mokytojo prestižą ir kaip svarbu mokytojų emocinė būklė, patys mokytojai vis garsiau kalba apie jų perdegimą tokiomis darbo sąlygomis.
Kiek tiksliai mokytojų yra perdegę ar pradeda jaustis perdegimo sindromus, niekas negali tiksliai suskaičiuoti. Tačiau iš mokytojų atvirų, neretai sarkastiškų pasisakymų tiek apie sistemą, tiek apie nuo šių mokslo metų pradėtas paskubom diegti bendrojo ugdymo programas, tiek apie idėją Lietuvai, kai jau 2025 m. mokytojo profesija turėtų tapti prestižine, akivaizdu, kad tai yra betarpiškai susiję su pedagogų perdegimu.
Ką daryti? Kodėl perdegusių mokytojų šiandien yra kaip niekados daug? Apie didžiulį darbo krūvį ir mokytojų perdegimą LRT laidoje ,, 10 balų. Atnaujintų programų diegimas apnuogino mokytojų perdegimo drama” diskutavo LŠDPS narė mokytoja iš Klaipėdos Indrė Gudienė.
,,Įsitikinau, koks sunkus darbas ir kiek reikalaujama. Darbo krūvis perdegimui turi labai didelės įtakos”, – sakė mokytoja (laidos įrašą rasite čia).
I. Gudienė