Pažintis su Latvijos švietimo sistema

2016-12-07

alt

Gruodžio 3 d. d. gausi Vilniaus švietimo įstaigų darbuotojų profesinių sąjungų (VŠĮDPS) susivienijimo delegacija susitiko su Latvijos švietimo sistemos profesinių sąjungų atstovais. Susitikimas vyko Mārupes vidurinėje mokykloje.

Atsinaujinusi mokykla maloniai nustebino mūsų pedagogus racionaliu klasių, poilsio ir darbo erdvių išplanavimu. Ši vidurinė mokykla yra Rygos priemiestyje, vos 15 min. nuo centro. Mokykloje mokosi 1090 mokinių, dirba 97 pedagogai. Ugdymo procesas apima lavinimą nuo 1 iki 12 klasės. Pirmasis klausimas, kuris iškilo mūsų pedagogams, buvo mokytojų krūviai ir mokinių skaičius klasėse.

Šios įstaigos direktoriaus pavaduotoja Andžela Sokolova, kuri yra ir mokyklos profesinės sąjungos lyderė bei ekspertė socialiniais ir ekonominiais klausimais, pabrėžė, kad mokykla paklausi ir patekti į ją nėra lengva. Klasėse mokosi nuo 23 iki 27 vaikų. Vėliau susitikimas vyko aktų salėje, kur A. Sokolova maloniai pristatė Latvijos švietimo sistemą ir profsąjungų veiklos apimtis.

Lyginant Lietuvos ir Latvijos sistemas pažymėtina, kad problemų bendrumas nukreipia profsąjungos lyderius simetriškiems veiksmams. Mokytojų krūviai, atlyginimai, santykiai su administracija, stažinė pensija ir t.t. – mūsų lyderiams gerai žinomos problemos. A.Sokolova taip pat pažymėjo Latvijos pedagogų vangumą ir nenorą radikaliai ginti savo teises. Priešingai nei Lietuvoje, jos manymu, nuo streikų pedagogus atbaido baimė dėl neišmokėto atlyginimo.

Lyginant mūsų ir kaimynų realius darbo užmokesčius, kardinalių skirtumų nėra. Eilinis mokytojas gyvena nuo algos iki algos ir uždirba vos virš 640 eurų už 30 val. etatą. Nors skirtumai tarp mūsų kraštų švietimo sistemų nedideli, tačiau jie formuoja skirtingus prioritetus. Kaip pagrindinį tikslą lyderė pažymėjo deramą atstovavimą profesinei sąjungai rengiant naują švietimo sistemos modelį Latvijoje. Tuo tarpu mokytojų finansinės problemos nustumtos į pabaigą.

Mūsų pedagogai atrado ir daugiau skirtumų kasdieninėje profsąjungų strategijoje. Maloniai nustebino, kad per 2012 -2016 metus iš profsąjungų fondo nariams buvo išmokėta virš milijono eurų socialinėms pašalpoms ir beveik tiek pat kitų socialinių išmokų ekonominėms problemoms spręsti. Kalbant apie mokytojo profesijos prestižą A. Sokolova pasiguodė, kad vertybių skalė keičiasi. Tiesa, periodiški vaikų gebėjimų tikrinimai 4 (matematikos, kalbos ir krašto pažinimo), 6 (Latvių k., matematikos) ir 9 (istorijos, Latvių kalbos, matematikos, užsienio kalbos, integruotas gamtos mokslų) klasėse neleidžia visiškai sumenkti švietimo prestižui. Mūsų mokytojai pavydėjo latviams dėl keturių egzaminų paketo 12 klasėje.

Vėliau ekskursija po Mārupes mokyklą leido suprasti šios mokyklos ypatumus. Mokyklą sudaro du korpusai: senasis ir renovuotasis. Kryptingai panaudotos europinės lėšos mokyklos įvaizdį pakeitė neatpažįstamai. Klasėse gausu informacinių priemonių, vienaip ar kitaip palengvinančių darbą gausiose klasėse. Maloniai nustebino dailės kabinetas, kuriame dera naujos technologijos ir senosios, krašto istoriją atspindinčios buities priemonės. Informacinių technologijų kabinetas išgąsdino darbo vietų gausa. Tik paaiškinus, kad vienu metu čia dirba du pedagogai, tapo aiški šios strategijos prasmė. Šviesūs kiti kabinetai pasižymėjo pedagogų išmone sutalpinti didelį būrį vaikų. Mus taip pat domino pedagogų ir vaikų poilsio organizavimo klausimai.

VŠĮDPS susivienijimo inf.