Vasario 5 d.specialioje „Delfi“ laidoje apie mokytojo profesiją kaip prestižinę, kiek joje yra prestižo ir kodėl 2018 m. viena iš trijų iškeltų idėjų iki šių metų pradžios mokytojo profesiją paversti prestižine liko neįgyvendinta, diskutuoja švietimo mokslo ir sporto ministrė Raminta Popovienė ir Švietimo darbuotojų profsąjungos pirmininkas Andrius Navickas (ved. Vytautė Merkytė).
Keletas LŠDPS pirmininko Andriaus Navicko minčių, išsakytų diskusijos metu.

Kalbėdamas apie iškeltą idėją mokytojo profesiją paversti prestižine A. Navickas sakė: ,,Tai turbūt reiktų paanalizuoti giliau, kodėl šitą klausimą apskritai kėlė ir toks lūkestis buvo, ar ne? Turbūt todėl, kad mokytojo vertingumas ir prasmė visuomenei yra labai svarbi ir natūralu, kadvisuomenė pamatė – jeigu šios profesijos nevertinsim, t.y., į ją nepritrauksime gabių žmonių, jeigu jauni ir gabūs mokiniai baigę mokyklas renkasi ir toliau rinksis kitas profesijas… Tai jau tais metais ir turbūt tuometė prezidentė pamatė, kad ateis krizė, kurią šiandien turim ir pagrindinė krizė yra kodėl? Nes
trūksta mokytojų.
trūksta mokytojų.
Ir jeigu dar kalbėti apie tai, kad trūksta jaunų ir veržlių mokytojų, kurie iš tikrųjų visada ir suteikiasistemai gyvybingumo, atneša naujų idėjų, kaip girdime, nes idėjos yra labai svarbu. Visa šita svarba ir neleido profesijai tapti konkurencingai, lyginant su kitomis profesijomis. Tai natūralu, kad ir matydama iš aukščiau, kaip ir jūs, ir prezidentė žiūrėjo sistemiškai – kalbam apieprofesiją, ne apie mokytojo individualiai kiekvieno vertę, bet apie profesiją, kaip sistemą, sistemosvyksmo užtikrinimą.
Ir tuomet atsitiko tos problemos, kurios ir neleidžia profesijai.
Ir tuomet atsitiko tos problemos, kurios ir neleidžia profesijai.
,,Šiuo metu tikrai galime konstatuoti, kad profesija nėra prestižinė dėl sisteminių negerai organizuotų procesų, kurie neleido sistemai keisti besitraukiančius iš jos mokytojos ir užtikrinti pakankamai ateinančių į ją naujų mokytojų.”
Svarbiausiai sistemai žmogus yra mokytojas. Mokytojo vertingumas ir prasmė visuomenei yra labai svarbi ir natūralu, kad visuomenė pamatė, jeigu šios profesijos nevertinsim, tai yra nepritrauksim gabių žmonių, ta prasme, jeigu gabūs mokiniai baigę mokyklas renkasi kitas ir rinksis toliau kitas profesijas,<…> ateis krizė, kurią šiandien turime – trūksta mokytojų, trūksta jaunų ir veržlių mokytojų, kurie iš tikrųjų visada suteikia sistemai gyvybingumo, atneša naujų idėjų.“
,,Svarbiausiai sistemai žmogus yra mokytojas.”
Apie mokytojo pašaukimą:
,,Turbūt kiekvienai iš profesijų reikia pašaukimo: tiek žurnalistui, tiek medikui. <…> Tačiau pašaukimas yra atskiras klausimas ir negalima juos suplakti su darbo sąlygomis ir darbo užmokesčiu.<…> Ir jeigu pašaukimas tave turi tiktai priversti kaip įkaitą laikytis sistemoj, tai čia jau išsigimsta dėl to sistema.“
,,Pašaukimas yra atskiras klausimas ir negalima juos suplakti su darbo sąlygomis ir darbo užmokesčiu.<…> Ir jeigu pašaukimas tave turi tiktai priversti kaip įkaitą laikytis sistemoj, tai čia jau išsigimsta dėl to sistema.“
Apie įtraukųjį ugdymą mokyklose: ,,Situacija yra žemiau kritikos. <…> Neturim nei specialiųjų pedagogų, nei psichologų pakankamai, o dabartinis darbo užmokesčio jį į mokyklas nepritrauks. <…> Faktiškai yra paliekamas mokytojas vėlgi susitvarkyti <…> Gaila mokinių, nes dažnai griūna ugdymo procesas. <…> Reikia pergalvoti iš naujo ir pagalvoti, kaip organizuoti tą procesą.“
,,Atlyginimo situacija <…> iš tikrųjų tragiška, jeigu kasininkas gauna daugiau.“
Apie mokytojo psichologinį saugumą ir psichologinę savijautą darbo vietoje: ,,Įtraukusis ugdymas dar psichologinę įtampą padidino. <…> Būna, kad vaikai dažnai padidina įtampas ir netgi ne žinutėmis po darbo, o siunčia kažkur eiti pamokos metu, taip išbalansuodami visą klasę. Tie vaikai irgi neateina iš nieko – iš šeimų, su kuriomis tenka mokytojams bendrauti. Procesai pasidaro sunkiai valdomi ir kelia mokytojui didžiulę psichologinė įtampą.“
Apie etatinę darbo apmokėjimo sistemą:
,,Vienintelis sprendimas – šita sistema netinkanti mokyklai, ją reikia atšaukti, panaikinti. Ankstesnė sistema buvo gera, ji veikė. Panaikintumėm konfliktą, suvienodintumėme sąlygas privačiose ir valstybinėse mokyklose, tada būtų lygiavertė konkurencija ir taip galėtume ramybėje dirbti., <…> o ne taip, kad mokytojai dabar, pavyzdžiui, dvigubą etatą už vieną dirba.“
Lūkestis po ketverių metų:
,, Norėtųsi, kad po ketverių metų į sistemą pradėtų ateiti jauni, veržlūs mokytojai ir tai iš esmės keistų situaciją.“
Laidos įrašą rasite čia