LŠDPS pirmininkas A. Navickas Žinių radijo laidoje ,,Ar įmanoma ,,nupirkti” naujų mokytojų?”

2022-08-02

Mokytojų trūkumas yra problema. Miestų ir rajonų mokyklose tebetrūksta keleto šimtų mokytojų. Kaip į mokyklas pritraukti naujų, o svarbiausia, gerų mokytojų?

 Apie tai diskutuojama Žinių radijo laidoje ,,Dienos klausimas” (laidos vedėjas Tomas Loiba), kurioje dalyvauja ir Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Andrius Navickas.

Kodėl trūksta mokytojų?

Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininko A. Navicko nuomone, mokytojų trūksta, kadangi jaunoji karta nesirenka šios profesijos, o vyresnioji karta nuolat sensta ir pasitraukia iš darbo rinkos – tai natūralu, kad atsiranda darbo trūkumas.

 

Atlyginimas yra viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl jauni žmonės nesirenka šios profesijos

A.Navicko teigimu, atlyginimas yra priežastis, kodėl jauni žmonės nesirenka šios profesijos. ,,Matome nuolatinius kažkokius bandymus taikyti įvairias priemones ar viliotinius, bet pagrindinė ta priežastis nesprendžiama. Darbo užmokestis, darbo sąlygos yra nepatrauklios jaunimui ir jie tiesiog renkasi kitas profesijas. Dėl to ir atsiranda mokytojų trūkumas‘‘, – sako profsąjungos vadovas.  

,,Darbo užmokestis, darbo sąlygos yra nepatrauklios jaunimui ir jie tiesiog renkasi kitas profesijas. Dėl to ir atsiranda mokytojų trūkumas.‘‘

Mokytojų paruošimas

,,Mokytojų paruošimas yra toks, kad, jeigu mokytojo profesijos nesirenka ir į studijas nestoja, galima sakyti, kad nėra ką ir ruošti. Kitas yra svarbus aspektas, kad tą profesiją turėtų rinktis mūsų patys gabiausi mokiniai –  pažvelkime į Suomijos variantą ar kažkur, kur konkursai yra didžiuliai. Pas mus dažnai į šią profesiją ateina studentai, nepatekę į kitas studijas. Tai natūralu, kad tikėtis aukštos kokybės ar gerų mokytojų ateity neturime jokių prielaidų“, – svarsto A. Navickas.

,,Mokytojų paruošimas yra toks, kad, jeigu mokytojo profesijos nesirenka ir į studijas nestoja, galima sakyti, kad nėra ką ir ruošti.”

Mokytojų galimybės atnaujinti savo žinias

Profsąjungos pirmininkas mano, jog mokytojai, jau dirbantys mokytojais 10-15 metų, turi  galimybes atnaujinti savo žinias, plėsti kvalifikaciją, užsiimti savišvieta: ,,Galimybės tobulėti yra, įvarių seminarų netrūksta, ir galimybių tobulėti netrūksta‘‘.

 Mokytojai taip pat nori gyventi gerai

Laidoje buvo išreikšta laidos klausytojo nuomonė, jog anksčiau mokytojai dirbo ,,iš dūšios‘‘, neskaičiuodami nei savo laiko ir pinigų.

A.Navicko teigimu, noro dirbti ,,iš dūšios‘‘, neskaičiuoti nei savo laiko, nei jėgų turbūt <…> pritrūksta, nes mokytojai irgi turi savo šeimas, vaikus.

,,Mokytojai turbūt po darbo bando įvairiomis priemonėmis užsidirbti galbūt kituose darbuose, gauti didesnį darbo užmokestį,  kad galėtų išlaikyti savo šeimas. Dėl to ir susidaro toks požiūris, kad anksčiau lyg ir visi dirbdavo ne už pinigus, o dabar skaičiuoja. Čia turbūt pasikeitusi visuomenė, jaunimas – yra kitokie žmonės. Galima dėl to piktintis, o galima priimti ir  vertinti situaciją kažkiek kitaip.

Asociatyvioji nuotr.

Normalu, kad žmonės nori gyventi gerai. Nėra ko kaltinti  to jaunimo, tų mokytojų, kurie nori daugiau uždirbti. Juk vien iš pašaukimo nenueisi į parduotuvę ir nenusipirksi mėsos.

Nereikia kaltinti, kad žmonės nori uždirbti ir taip vertina ir save, ir profesiją, ir darbą. Jeigu jie mato, kad mokytojų poreikio nėra visuomenei, mokytojo darbas nevertinamas, tai natūralu, kad pasirenka kitą profesiją“, – argumentuoja A. Navickas.

,,Nereikia kaltinti, kad žmonės nori uždirbti ir taip vertina ir save, ir profesiją, ir darbą. Jeigu jie mato, kad mokytojų poreikio nėra visuomenei, mokytojo darbas nevertinamas, tai natūralu, kad pasirenka kitą profesiją,”

 Sudėtingiausia situacija dėl mokytojų trūkumo didžiuosiuose miestuose

Profsąjungos lyderis teigia, kad situacija  gali būti dėl mokytojų skirtinga net kiekvienoje mokykloje: ,,Viliojimai ir konkurencija vyksta tarp pačių mokyklų, vis tik didžiausias trūkumas susidaro didžiuosiuose miestuose –  Vilniuje, Klaipėdoje‘‘.

ŠMSM pasiūlyta ,,naujovė‘‘ –  atnaujinti kvalifikacijas, kad mokytojai dėstytų dvi disciplinas

Pasak A. Navicko, nėra jokios naujovės, jog dauguma dirbančių mokytojų yra vyresnės kartos ir gali dėstyti ir dvi, ir net tris disciplinas. ,,Bet tos situacijos dažnai negelbsti: jeigu mokytojų trūksta, tai jis ir vienos disciplinos susirenka pilną krūvį. Tai gaunasi toks kaip vakuumas, jog tiesiog fiziškai negali daugiau dirbti“, – sako profsąjungos pirmininkas.

,,Bendravimas, atsakomybė, reikalavimai yra  tikrai neadekvatūs darbo užmokesčiui  – tai tokie dedamieji ir formuoja tą mokytojų trūkumą.“

Manoma, su šiuolaikiniais vaikais, turinčiais išmaniąsias technologijas, užmegzti ryšį sudėtingiau, sunkiau. Tuo tarpu  mokytojo viena svarbiausių savybių – sugebėti sutarti su vaikais.  Ar tai irgi lemia, kad  neinama dirbti į mokyklas?

,,Iš tikrųjų vaikai, tėvai, visuomenė yra reiklūs. Todėl dažnai pradėję dirbti mokytojai meta pedagogo veiklą tai pamatę: nemažas spaudimas iš tėvų, mokinių, o darbo užmokestis yra neadekvatus toms darbo sąlygoms. Taigi bendravimas, atsakomybė, reikalavimai yra  tikrai neadekvatūs darbo užmokesčiui  – tai tokie dedamieji ir formuoja tą mokytojų trūkumą“, – sako A. Navickas.

Visą laidos įrašą galite rasti  čia (A. Navicko interviu nuo 37:40)