LŠDPS nariai mokytojai atvėrė įsisenėjusią piktžaizdę: pinigų už atliktus darbus nesulaukia mėnesiais

2022-10-14

Valstybinius brandos egzaminus (VBE) šiais metais vertinę ir kitas paslaugas teikę mokytojai piktinasi – atlygio tenka laukti ne vieną mėnesį. Ta pati problema, anot jų, kartojasi jau keletą metų.

Ne vienų metų problema

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) aiškina, kad dėl vėluojančio užmokesčio šiemet kalta sudėtinga finansinė situacija. „Kauno dienos“ žurnalistų kalbinta Vilniaus „Juventos“ gimnazijos lituanistė Lilija Jankeliūnienė, vertinusi VBE, pasakojo atlygio už vasarą atliktą darbą sulaukusi tik rugsėjo pradžioje. Ji pridūrė, kad užmokestis vėlavo ne tik lituanistams, bet ir kitų mokomųjų dalykų pedagogams. Pasak lituanistės, užmokestis gaunamas labai įvairiai – kartais net gruodį. Taip VBE sesija vyksta jau daugiau negu dešimt metų.  „Ko gero, aš tik du kartus esu gavusi atlygį laiku – maždaug rugpjūčio viduryje. Kitais metais visos Lietuvos mokytojai gauna užmokestį iki gruodžio“, – pirštu į piktžaizdę bedė pašnekovė.

L. Jankeliūnienė

„Kartais būna toks stebuklingas abėcėlinis sąrašas, kai, pavyzdžiui, Alytus gauna atlygį rugsėjo mėnesį, o Vilnius – lapkritį“, – pridūrė pedagogė.
„Tyčiojamasi iš mokytojų visais įmanomais būdais. Situacija yra tokia: jau daugelį metų veikiausiai visos Lietuvos mokytojai, išskyrus keletą, dalyvauja VBE sesijoje – vieni vykdo (stebi, kaip vyksta egzaminas, ar niekas nenusirašinėja, taip pat prireikus palydi mokinius iki tualeto ar pakvėpuoti grynu oru, tvarko tam tikrus organizacinius reikalus ir pan. – aut. past.), kiti vertina. Vykdymo darbai atliekami ir anksčiau – kovą, balandį ir gegužę. Vertinimas atliekamas vėliau – liepos pradžioje, bet mokytojai atlygio laiku nesulaukia“, – atviravo L.Jankeliūnienė.

Pasigenda kompensacijų

Ji pridūrė, kad, kol vertinami VBE darbai, o dabar vertinimas vyksta nuotoliniu būdu – namuose, mokytojai naudoja savo elektros energiją, savo kompiuterinę įrangą. Tačiau jokių kompensacijų už tokias sąnaudas taip pat negauna. Maža to, mokytojai VBE vertina tik atlikę pirmines savo pareigas mokyklose. „Kadangi būna mokslo metų pabaiga, mokytojai dirba įtemptai, nes reikia parašyti mokiniams įvertinimus už visus mokslo metus. Kai kurie VBE vertintojai yra klasių vadovai. Jie organizuoja išvykas į įvairius renginius, kad atsisveikintų su mokiniais ne formaliai, o taip, kad baigusieji mokyklą jaustų, jog mokykloje bet kada yra laukiami. Tačiau tam irgi reikia pasiruošti. Vargšai mokytojai VBE vertinimus vykdo, pavyzdžiui, nuo 18 iki 24 val., savaitgaliais ar per šventes. Čia apie darbo užmokestį, kurį numato Darbo kodeksas, jau niekas nekalba“, – pasakojo Vilniaus „Juventos“ gimnazijos mokytoja. Pasak L.Jankeliūnienės, ŠMSM atstovai aiškina, kad tokiu būdu mokytojams esą yra suteikta nevaržoma laisvė patiems paskirstyti savo darbo laiką. Pinigai nuvertėja „Mokytojai eina, nes jaučia pareigą. Jie eina ir iš idėjos. Mokytojai ten įgyja praktinių įgūdžių – daug ko pasimoko, prisimena ir pan. Jie turi lūkesčių, kad galbūt sumokės laiku. Šiandien, kadangi didžiulė infliacija, tie mano pinigai, kuriuos kažkas turi, nuvertėja kiekvieną dieną. Jei aš galėjau nusipirkti daiktą liepos pabaigoje už tam tikrą sumą, lapkričio pabaigoje, ko gero, to daikto už tiek jau nenusipirksiu. Atrodytų, kad mokytojai skundžiasi, bet reikėtų pažiūrėti į situaciją giliau. Ministrė teigia, kad už viską prisiima atsakomybę, ir sako: spręskime problemas visi kartu. Kyla klausimas, kaip aš galiu išspręsti problemą – išsimokėti sau atlygį, kuris man priklauso?“ – svarstė apie 300 VBE darbų šiemet įvertinusi L.Jankeliūnienė.

,,Ministrė teigia, kad už viską prisiima atsakomybę, ir sako: spręskime problemas visi kartu. Kyla klausimas, kaip aš galiu išspręsti problemą – išsimokėti sau atlygį, kuris man priklauso?“

Vilniaus „Juventos“ gimnazijos lituanistė pridūrė, kad, be VBE vykdymo ir vertinimo, kai kurie lituanistai ir matematikai gegužę vykdė ir organizavo pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo (PUPP) – mokinių darbų vertinimo, moderavimo paslaugą. Kitaip tariant, buvo tikrinamos dešimtos klasės mokinių atliktos užduotys. Tačiau ir už šį darbą pinigai dar nesumokėti, nors jau įsibėgėjo spalis. Užklausą, kodėl mokytojams vėluoja atlygis už VBE ir PUPP, L.Jankeliūnienė sakė raštu feisbuke pateikusi Nacionalinei švietimo agentūrai (NŠA) rugpjūčio pradžioje. Tačiau tesulaukė atsakymo, kad esą laukiama lėšų iš valstybės biudžeto. Kai jų bus, pinigus žadėta pervesti savivaldybėms, o tada užmokestis pasieks mokytojus. To paties lituanistė teigė paklaususi e.paštu ir Finansų ministerijos.

,,Švietimas yra kliedesių ir nežinomybės teritorija.”

„Švietimas yra kliedesių ir nežinomybės teritorija. Mes nieko nežinome. Įkainis už vieną patikrintą lietuvių kalbos ir literatūros darbą – 6,44 euro. Viskas yra skaičiuojama taip: kiek darbelių patikrinai, tokius pinigėlius ir gausi. Aš esu vyriausioji vertintoja. Jiems mokama kitaip – skiriamas atitinkamas koeficientas. Dar dalyvauju apeliacinėje komisijoje. Mano pinigėliai tikrai turi siekti tūkstantį eurų. Gal tie pinigai žmogui yra gyvybiškai svarbūs? Jis juos turi, bet pasiimti negali. Ir mes kalbame apie tai, kad mokytojo specialybė yra prestižinė? Kalbame apie mokytojo psichologinį saugumą? Ministrė nuolat mini, kad siekia psichologinio saugumo. Kas keisčiausia, pasako, kad atlyginimas niekaip su tuo nesusijęs. Kaip galima taip mąstyti?“ – stebėjosi lituanistė.

L.Jankeliūnienės teigimu, jokių sutarčių, kuriose būtų įvardyta, kada bus sumokėti uždirbti pinigai, nesudaroma. Esą tik skubama, kad kiekvienas mokytojas pasirašytų konfidencialumo pasižadėjimą. „Iš mūsų reikalaujama viską atlikti iki nurodyto laiko, o jie jokių terminų, susijusių su atlygio mokytojams išmokėjimu, sau nėra iškėlę. Kai suplanuojama paslauga, o šitos paslaugos negalima nesuplanuoti, nes egzaminai vyksta kiekvienais metais, iš anksto turi būti ir tam skiriama lėšų. Švietimo sistemoje ar mūsų valstybėje santykio perku–parduodu, pasirodo, nėra. Viskas lyg iškreiptų veidrodžių karalystėje“, – apmaudo neslėpė pašnekovė.

„Iš mūsų reikalaujama viską atlikti iki nurodyto laiko, o jie jokių terminų, susijusių su atlygio mokytojams išmokėjimu, sau nėra iškėlę.”

Vilniaus „Juventos“ gimnazijos lituanistė atvira – nemažai mokytojų dėl tokios situacijos, ypač dėl vėluojančio atlygio, pasitraukia iš VBE vertinimo sistemos ir vasaras leidžia, nors ir be papildomo tūkstančio eurų, bet laisviau. „Išėjo žmogus, ateina naujas – jis visai nieko nežino. Pasaka be galo“, – sakė L.Jankeliūnienė.

Nežino, kur stringa lėšos

„Nežinau, kur problema. Šitą darbą finansuoja NŠA, bet darbuotojas atlygį gauna iš ugdymo įstaigos. Viskas vyksta labai ilgai ir neaišku, kas vėluoja, – ar įstaiga gauna vėliau, ar įstaigos vadovas vis delsia atsiskaityti su darbuotojais, nes skirtingose ugdymo įstaigose atlygis gaunamas skirtingu laiku“, – svarstė Kaišiadorių rajono švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Vytautas Silvanavičius.

V. Silvanavičius

Jis sakė apie esamą situaciją kalbėjęsis su VBE vertintojais iš Rumšiškių A.Baranausko, Žiežmarių ir Kaišiadorių A.Brazausko gimnazijų. Pašnekovas antrino L.Jankeliūnienei ir pabrėžė, kad ir kitose šalies mokyklose keliama ta pati problema. „Lyderystės imtis ir sutvarkyti šį reikalą reikėtų ŠMSM – įpareigoti NŠA atlikus darbą apskaičiuoti atlygį ir išsiųsti į mokyklas arba tiesiogiai darbuotojui. Tai būtų esminis problemos sprendimas“, – įsitikinęs pašnekovas.

„Lyderystės imtis ir sutvarkyti šį reikalą reikėtų ŠMSM – įpareigoti NŠA atlikus darbą apskaičiuoti atlygį ir išsiųsti į mokyklas arba tiesiogiai darbuotojui. Tai būtų esminis problemos sprendimas.“

V.Silvanavičiaus teigimu, apie problemą dėl vėluojančio atlygio už VBE vertinimą kalbėta ne viename švietimo darbuotojų suvažiavime. Tai esą girdėjo ir ministrė. „Lyg ir girdima, bet neįsiklausoma – problemos sprendimas nejuda. Mokytojai piktinasi, nes pinigai uždirbami nelengvai. VBE vertinimas reikalauja daug fizinių jėgų ir atidumo, kruopštumo. Nuovargis – didelis“, – pridūrė Kaišiadorių rajono švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas.

Patiria spaudimą

„Kauno dienos“ žurnalistų kalbinta Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos (LŠDPS) Alytaus miesto susivienijimo pirmininkė Meilė Platūkienė teigė, kad atlyginimo lapelį, kuriame įrašytas ir atlygio už VBE vertinimą dydis, jos miesto mokytojai gavo rugpjūčio pabaigoje. „Aišku, visada norisi, kad viskas būtų šiek tiek greičiau. Tą užmokestį, kurį gauna mokytojai už VBE vertinimą, pavadinčiau pagalba arba savanoryste, nes atlygis yra gerokai per mažas“, – tvirtino pašnekovė.

M. Platūkienė

Ji prisiminė ir atvejį vienoje progimnazijoje, kai lietuvių kalbos mokytojų buvo prašoma, kad jos vertintų gimnazistų VBE darbus. Tačiau vienai iš jų atsisakius tai daryti dėl per mažos kompetencijos, progimnazijos direktorius ėmėsi sankcijų – sakė priimsiantis dar vieną darbuotoją ir taip sumažinsiantis darbo krūvį VBE vertinti atsisakiusiai mokytojai. „Taip irgi susidorojama su mokytojais. Aišku, įsikišus profesinei sąjungai, reikalas sustojo“, – atviravo M.Platūkienė.

LŠDPS Alytaus miesto susivienijimo pirmininkė pabrėžė, kad prašant vertinti VBE neturėtų būti jokios prievartos – mokytojai patys turėtų norėti tai daryti. „Turėtų būti toks atlygis, kad mokytojai būtų kviečiami dalyvauti konkurse, kur būtų sprendžiama, priims juos vertinti darbus ar jų nepriims. Dabar, kai nesurenka reikiamo vertintojų skaičiaus, mokyklų vadovai prašinėja bet ko, todėl, ko gero, mes ir matome tokius rezultatus“, – svarstė ji.

,,Tą užmokestį, kurį gauna mokytojai už VBE vertinimą, pavadinčiau pagalba arba savanoryste, nes atlygis yra gerokai per mažas.“

M.Platūkienė pabrėžė, kad, jei VBE darbų vertintojams atlygį skiria valstybė, tai lėšų atlygiui už PUPP vertinimą, apie kurį kalbėjo ir L.Jankeliūnienė, mokyklos turi rasti pačios. Tačiau esą ne visos ugdymo įstaigos iš turimų resursų jų atranda. „Jei mokykla neturi daug mokinių, ir tai yra pagrindinė mokykla, tiek lėšų neturės. Šiek tiek geresnė situacija gimnazijose, bet jei gimnazija yra ištisinė, ji neturi tiek daug pinigėlių. Todėl ir susiduriama su tokia situacija, kad mokytojai altruistiškai taiso darbus. Mokytojas tikrai, ko gero, yra tas optimistas, kuris supranta, kad darbus vis tiek reikia padaryti“, – kalbėjo LŠDPS Alytaus miesto susivienijimo pirmininkė.

Daugiau čia
Parengta pagal kauno.diena.lt