ETUCE ir EFFEE susitikimas Briuselyje: keitimasis nuomonėms su Europos parlamento nare (Lietuvai atstovavo LŠDPS)

2025-03-30

Kovo 26 d. ETUCE  (Europos švietimo profesinių sąjungų komitetas) ir EFEE (Europos švietimo vadovų  konfederacija) subūrė švietimo socialinius partnerius į naujausią ESSDE (Europos švietimo sektoriaus socialinio dialogo komiteto) grupės susitikimą Briuselyje. Diskusijos buvo sutelktos į tai, kaip pagerinti mokytojų darbo sąlygas – ypač teledarbo, psichosocialinių rizikų ir būsimos ES Mokytojų darbotvarkės klausimais. ETUCE atstovavo būrys ESDDE delegatų. Viena iš jų  –  Lietuvos atstovė Danguolė Pilipavičienė (LŠDPS). 

D. Pilipavičienė

Vienas iš susitikimo akcentų buvo keitimasis nuomonėmis su Europos Parlamento Užimtumo ir socialinių reikalų komiteto pirmininke, EP nare Li Andersson. Ji paragino imtis stipresnių ES veiksmų dėl teisės atsijungti, algoritminio valdymo ir psichosocialinių rizikų, pabrėždama skubų poreikį gerinti darbo sąlygas, jei ES siekia išlaikyti mokytojus ir remti viešąjį švietimą. Andersson taip pat kritikavo didėjantį spaudimą dereguliacijai ir pabrėžė socialinių partnerių įtraukimo į sprendimų priėmimą svarbą, ypač tokiose srityse kaip viešieji pirkimai ir ES Mokytojų ir Mokytojų Darbotvarkė.

Taip pat susitikime buvo analizuojami naujausi „Eurofound“ duomenys ir nacionalinės patirtys iš Maltos ir Belgijos apie nuotolinį darbą švietimo sektoriuje. Abi atvejų analizės parodė pastangas kurti lanksčias darbo sąlygas mokytojams, kartu nustatant aiškias ribas, kad būtų išvengta nuolatinio prieinamumo ir perdegimo. Belgijos pavyzdys remiasi nacionaliniais teisės aktais, garantuojančiais teisę atsijungti, pritaikytą prie įvairių Flandrijos mokyklų realijų.

Darbo grupė taip pat tęsė bendrų ETUCE-EFEE gairių dėl psichosocialinių rizikų prevencijos ir valdymo peržiūrą kaip APRES COVID projekto dalį. ETUCE delegatai atkreipė dėmesį į didėjantį pranešimų skaičių apie priekabiavimą  mokyklose, įspėdami, kad tai verčia daugelį mokytojų palikti profesiją. EFEE pabrėžė palaikančios mokyklos aplinkos ir geresnių mokymų svarbą siekiant užkirsti kelią perdegimui.

Kiti darbotvarkės klausimai apėmė naujausią informaciją apie vykdomus bendrus projektus, tokius kaip Learning Schools, InclEdu4AllNeeds ir EastSD. Visi šie projektai siekia stiprinti įtrauktį, inovacijas ir socialinį dialogą švietime, ypač sutelkiant dėmesį į ES šalių kandidačių švietimo sistemų tobulinimą.

Ruošiantis naujiems dialogo etapams, šiame susitikime buvo dar kartą patvirtinta aiški žinia: mokytojų darbo sąlygų gerinimas turi išlikti pagrindiniu prioritetu – dabar labiau nei bet kada anksčiau.

 

ESDDE (Sectoral Social Dialogue Committee for the Education sector) – Europos švietimo sektoriaus socialinio dialogo komitetas  buvo oficialiai įsteigtas 2010 m. birželio 11 d. Europos švietimo socialinių partnerių – Europos švietimo profesinių sąjungų komiteto (ETUCE) ir Europos švietimo darbdavių federacijos (EFEE) – iniciatyva.

ESSDE įsteigimas buvo istorinė akimirka, nes jis įtraukė didžiausią viešojo sektoriaus dalį Europoje į Europos socialinio dialogo sistemą, suteikdamas socialiniams partneriams galimybę bendrai formuoti profesinės srities teisės aktus Europos lygmeniu. Nuo XXI amžiaus pradžios ir Lisabonos strategijos įgyvendinimo, o ypač dabartinių krizių kontekste, švietimas išlieka esminiu politiniu prioritetu tiek nacionaliniu, tiek Europos lygiu. Europos socialinis dialogas švietime yra svarbi priemonė įgyvendinant naujosios strategijos „Europa 2020“ tikslus, nes sujungia Europos darbdavius ir darbuotojus, siekiant bendrų sprendimų švietimo sektoriaus iššūkiams įveikti.

Daugiau informacijos apie ESDDE anglų kalba rasite čia. 

Daugiau skaitykite  ETUCE tinklapyje