Bandymai pritraukti naujų mokytojų

2022-08-30

Netrukus prasidėsiantys mokslo metai švietimo bendruomenei kelia rūpesčių – trūksta mokytojų.  Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos teigimu, Lietuvos mokyklos tebeieško apie 600 pedagogų.

Vyriausybė ieško būdų, kaip pritraukti naujų mokytojų. Smarkiai didinamos stipendijos prioritetinų sričių pedagogikos studentams, kurie įsipareigoję bent trejus metus dirbti mokyklose. Tuo tarpu  kai kurios savivaldybės mokytojus vilioja ir finansine parama, pavyzdžiui,  Vilniaus savivaldybė per pastaruosius metus mokytojais nedirbusiems pedagogams arba mokytojams, dirbusiems mažesniu krūviu nei siūloma Vilniaus savivaldybėje, skatins finansine parama – 300 eur per mėnesį vienerius metus nuo darbo pradžios  arba vienkartine 3000 eur parama  įsipareigojant dirbti ne mažiau nei vienerius mokslo metus.

Tačiau Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga (LŠDPS) pirmiausia  pasigenda sprendimų, kurie padėtų išlaikyti mokyklose jau dirbančius pedagogus.

A. Navickas 

Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos  (LŠDPS) pirmininkas Andrius Navickas mano, jog svarbu  ieškoti būdų, kaip išsaugoti dabartinius mokytojus, kad šie nepasitrauktų į kitą sritį. Kalbėdamas  LRT Panoramai apie kai kurių savivaldybių sprendimus skirti  finansinę paramą prieš tai nedirbusiems mokytojams  profsąjungos lyderis piktinosi: „Ta situacija, kai tarsi supriešinami dabar dirbantys mokytojai ir jie lyg ir mažiau svarbūs prieš tuos mokytojus, kurie ateitų ir spręstų tą problemą, tai tokia diskriminacija sukelia sumaištį ir nesprendžia situacijos iš esmės.“  

„Ta situacija, kai tarsi supriešinami dabar dirbantys mokytojai ir jie lyg ir mažiau svarbūs prieš tuos mokytojus, kurie ateitų ir spręstų tą problemą, tai tokia diskriminacija sukelia sumaištį ir nesprendžia situacijos iš esmės.“  

Klaipėdos Vydūno gimnazijos mokytoja Lilija Bručkienė  LRT Radijui teigia, kad reikia ne trumpalaikių akcijų, o kompleksinių sprendimų.

,,Tai būtų kompleksinės priemonės, susijusios turbūt ir su poperizmo mažinimu, ir  sistemingų algų kėlimu, ir įvairiom reformom, kurios, deja, dažniau pablogina darbo sąlygas negu pagerina. Vienkartinės akcijos,  tokios kaip sumokėti būsimiems studentams didesnes stipendijas, iš tikrųjų negarantuoja naujų specialistų atėjimo į mokyklas“, – sako Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos  (LŠDPS) pirmininko pavaduotoja Lilija Bručkienė.

,,Tai būtų kompleksinės priemonės, susijusios turbūt ir su poperizmo mažinimu, ir  sistemingų algų kėlimu, ir įvairiom reformom, kurios, deja, dažniau pablogina darbo sąlygas negu pagerina. Vienkartinės akcijos,  tokios kaip sumokėti būsimiems studentams didesnes stipendijas, iš tikrųjų negarantuoja naujų specialistų atėjimo į mokyklas.”

Profsąjungos pirmininkas Andrius Navickas sako, jog  mokytojai nėra patenkinti dabartinėmis darbo sąlygomis: mokytojus piktina neaiški darbo apmokėjimo sistema, naujas pedagogų karjeros modelis, nekoreguojamos bendrosios ugdymo programos.

Taip pat profsąjunga perspėja: dalis mokinių pradės mokslo metus didesnėse, perpildytose klasėse, todėl mokytojams bus dar sunkiau. Lietuvoje šiemet į mokyklas sugužės beveik 333 000 mokinių, 5000 mokinių daugiau nei pernai, tuo tarpu  mokyklų skaičius sumažėjo – 948 (pernai buvo 957).

 

L. Bručkienė

Pasak Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos, mokyklose bus daugiau įdarbinta švietimo pagalbos specialistų: valstybė savivaldybėms skiria beveik 1 mlj eurų 150 švietimo pagalbos specialistų etatams įsteigti. Visgi  kaip LŠDPS pirmininkas teigia TV3 Žinioms, tai neužtikrins mokytojų krūvio mažėjimo: ,,Siūloma amortizacija, kad didėja mokytojų padėjėjų. Tai niekaip neužtikrina mokytojo krūvio mažėjimo, nes mokytojų padėjėjai žinant jų kvalfikaciją dažnai mokytojams realios pagalbos nesuteikia.“

Ir nors Švietimo ministrė džiaugiasi, kad ugdymo kokybė gerėja, naikinamos jungtinės klasės, atnaujinamos ugdymo programos, patys mokytojai pabrėžia – jiems teks dirbti daugiau. Tuo tarpu apie atlyginimo augimą valdžia kalba nenoriai.  Negana to – valdžia taip pat nori, kad pedagogai  dar daugiau laiko laiko skirtų  savo žinių tobulinimui.

LŠDPS inform., parengta pagal LRT Panorama, LRT Radijas ir TV3 Žinios

LŠDPS pirmininko A. Navicko interviu TV3 Žinioms apie mokytojų darbo krūvį ČIA (nuo 36:00)

 LŠDPS pirmininko pavaduotojos L. Bručkienės interviu apie bandymus pritraukti naujų mokytojus  ir apie kompleksinius sprendimus ČIA (nuo 08:00)

LŠDPS pirmininko A. Navicko interviu LRT Panorama apie bandymus pritraukti naujų mokytojų ČIA