Europos švietimo vadovų konfederacija (EFEE) ir švietimo profesinių sąjungų komitetas (ETUCE) gegužės 15 d. rinkosi į nuotolines dirbtuves Gairių dėl psichosocialinės rizikos švietime atnaujinimui (Online Co-designing Workshop to revise the Joint ETUCE-EFEE Guidelines on psychosocial risks in education). LŠDPS (Lietuvai) atstovavo LŠDPS komunikacijos ir tarptautinių ryšių vadovė Danguolė Pilipavičienė.
Gairės dėl psichosocialinės rizikos švietime. Kas tai?
Bendrosios praktinės gairės, kaip skatinti bendras socialinių partnerių iniciatyvas Europos, nacionaliniu, regioniniu ir vietos lygmenimis, siekiant užkirsti kelią ir kovoti su psichosocialiniais pavojais švietimo sektoriuje (2016) (Joint Practical Guidelines on How to Promote Joint Social Partner Initiatives at European, National, Regional and Local Level to Prevent and Combat Psychosocial Hazards in Education, 2016) – tai bendras ETUCE (Europos švietimo profesinių sąjungų komiteto) ir EFEE (Europos švietimo darbdavių federacijos) dokumentas, skirtas švietimo sektoriaus institucijoms, darbdaviams ir profesinėms sąjungoms visoje Europoje siekiant sukurti aukštos kokybės darbo sąlygas, užtikrinti aukštos klasės švietimą ir užkirsti kelią psichosocialiniams pavojams, tokiems kaip stresas, perdegimas ar patyčios darbe. Gairėse pateikiami konkretūs žingsniai Europos, nacionaliniu ir vietos lygmeniu, apimant dialogą, prevencines priemones ir mokymą
Šiuo metu šios gairės yra prieinamos anglų, prancūzų, rusų, vokiečių ir kai kuriomis kitomis kalbomis.
ETUCE ir EFEE susitikimo tikslas
Nuotoliniame susitikime ETUCE ir EFEE atstovai susitiko aptarti, kokie yra lūkesčiai dėl atnaujintų gairių ir konkrečios reikmės, kurias jos turėtų atliepti, kokius 2016 m. gairių aspektus reikėtų patobulinti ar peržiūrėti ir kokios savybės padarytų atnaujintas gaires efektyvesnes ir lengviau įgyvendinamas.
Kokie siūlytini gairių atnaujinimai, pritaikant jas prie šiuolaikinių švietimo iššūkių?
Pasak LŠDPS atstovės D. Pilipavičienės, mokytojai jaučiasi vis labiau nesaugūs darbo vietose, jaučia didelį stresą, vis dažniau atsiranda smurto prieš mokytojus atvejų. Atnaujintos gairės turėtų atspindėti dabartinius švietimo iššūkius, tokius kaip mokytojų, kitų mokyklos darbuotojų ir mokinių saugumas darbo vietose, psichikos sveikata ir atsigavimas po COVID pandemijos, skaitmenizacija, įtraukusis ugdymas. Gairės turėtų pateikti aiškias, praktiškai įgyvendinamas rekomendacijas, pritaikytas įvairioms Europos švietimo sistemoms. Jos turėtų stiprinti ryšį tarp politikos formavimo ir praktikos, užtikrinant, kad jos būtų aktualios tiek mokyklose, tiek nacionaliniu lygmeniu. Gairės turėtų padėti sprendžiant mokytojų trūkumo problemą ir gerinant jų darbo sąlygas, skatinant įtrauktį ir lygiavertį ugdymą visiems mokiniams, įskaitant migrantus ir specialiųjų poreikių turinčius mokinius, teikant rekomendacijas dėl skaitmeninių įrankių integravimo, išlaikant pedagoginę kokybę, remant profesinį tobulėjimą ir mokytojų įsitraukimą į švietimo reformas.
LŠDPS atstovė siūlo Gairėse skirti didesnį dėmesį:
- skaitmeninei aplinkai ir nuotoliniam darbui įtraukiant rekomendacijas, kaip valdyti psichosocialinius pavojus, susijusius su ilgalaikiu nuotoliniu darbu ir skaitmeninių technologijų naudojimu (pvz., „Zoom“ nuovargis, darbo ir asmeninio laiko susiliejimas), parengti priemones, skirtas skaitmeninei emocinei gerovei ir darbo krūvio balansui užtikrinti, skatinti darbo ir asmeninio gyvenimo balanso užtikrinimą bei spręsti „skaitmeninio nuovargio“ problemą;
- streso ir perdegimo valdymui pandemijos kontekste, atsižvelgiant į pandemijos poveikį mokytojų psichinei sveikatai, didėjantį nerimą, neapibrėžtumą ir darbo krūvį;
- Įtraukčiai ir psichologinei saugai (didesnis dėmesys lyčių lygybei, įvairovei ir neapykantos prevencijai švietimo įstaigose, sukurti aiškias rekomendacijas patyčių, diskriminacijos ir kito neigiamo elgesio, psichosocialinių pavojų atvejams spręsti).
- įtraukti rekomendacijas apie lankstų darbo grafiką, psichologinę paramą ir socialinės paramos sistemas bei priemones, skirtas mažinti pandemijos sukeltą stresą ir nerimą, pabrėžti lankstaus darbo grafiko, psichologinės paramos ir socialinės pagalbos svarbą;
- socialiniam dialogui ir profesinių sąjungų vaidmeniui (stiprinti profesinių sąjungų ir kitų socialinių partnerių dalyvavimą sprendimų priėmimo procesuose, ypač krizių valdymo ir psichosocialinių rizikų mažinimo srityse, užtikrinti greitą ir veiksmingą informacijos sklaidą ir konsultacijas tarp visų švietimo sektoriaus dalyvių, skatinti aktyvesnį profesinių sąjungų ir socialinių partnerių dalyvavimą sprendimų priėmimo procesuose, užtikrinti efektyvų informacijos sklaidą ir nuolatinį bendradarbiavimą.
Atnaujintos Gairės bus pristatytos Europos socialinių partnerių konferencijoje apie profesinę psichinę sveikatą ir psichosocialines rizikas švietimo srityje, kuri vyks Briuselyje 2025 m. birželio 17–18 d. (European Social Partners’ Conference on Occupational Mental health and Psychosocial Risks in Education).