LŠDPS pirmininko pavaduotoja Lilija Bručkienė: mokytojai turi pastabų PUPP patikrinimo vertinimo organizavimui

2023-05-16

Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos (LŠDPS) pirmininko pavaduotoja Lilija Bručkienė teigia, kad jos mokomi dešimtokai, praeitą savaitę laikę lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą (PUPP), jaučiasi gerai. Visgi, anot jos, tiek mokiniai, tiek mokytojai turi pastabų patikrinimui ir jo organizavimui.

Laiko patikrinimui atlikti užteko, kai kurioms užduotims – pastabos

„Visų pirma, mokiniai jaučiasi visai gerai. Jiems patiko tai, kad buvo panašios užduotys kaip pernai ir užpernai ir galėjo pasiruošti tie, kurie yra motyvuoti. Jiems patiko, kad užteko laiko“, – Eltai komentavo lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja L. Bručkienė.

„Jiems labai patiko, kad iš karto, kai pateikė atsakymus, buvo pakomentuota, kokios jų žinios yra geros, o ko reikėtų pasimokyti, pagal tai, kokių klaidų padarė. Tiesa, nenurodė konkrečių užduočių, kur tos klaidos padarytos, bet aspektus, kurie buvo tvirtai išmokti ir kokius reikėtų pasikartoti, nurodė“, – pridūrė mokytoja.

Vis tik mokiniai turėjo keletą pastabų laikytam patikrinimui. L. Bručkienės teigimu, mokiniai nurodė, jog juos išvargino 3 valandos, praleistos prie kompiuterio. Taip pat sakė manantys, kad teksto kūrimo užduočiai nustatyta tiek minimali, tiek maksimali apimtys nėra tinkamos.

„Buvo pastabų, kad trys valandos intensyvaus darbo be pertraukos prie kompiuterio nuvargino akis“, – sakė lietuvių kalbos mokytoja.

„Buvo pastabų, kad trys valandos intensyvaus darbo be pertraukos prie kompiuterio nuvargino akis.“

„Jie sakė, kad 200 žodžių teksto kūrimo užduočiai yra mažokai, tą patį sako dėl apimties ir mokytojai. Minimali apimtis yra 200 žodžių, galima rašyti ir daugiau, tačiau buvo tokių, kuriems buvo mažokai ir to maksimalaus kiekio, reikėjo trumpinti. Su 200 žodžių turbūt neįmanoma pasiekti, kad gautum maksimalų įvertinimą už turinį“, – paaiškino L. Bručkienė, pridurdama, kad minimalios teksto apimties sumažinimas yra palengvinimas sunkumų patiriantiems mokiniams.

Mokiniai taip pat tikėjosi daugiau su teksto suvokimu susijusių užduočių, kurioms ruošėsi gerokai rimčiau. L. Bručkienė pridūrė, kad žinant, jog kitais metais šie dešimtokai rašys lietuvių kalbos ir literatūros tarpinius patikrinimus, kurių vieną sudarys teksto suvokimas, galėjo šių užduočių PUPP būti daugiau.

„Jiems pasirodė, kad mažokai užduočių yra su teksto suvokimu. Aš pagalvojau, kad žinant, jog į valstybinio brandos egzamino tarpinę užduotį įeis teksto suvokimas irgi, tai šiemet, kaip per tam tikrą repeticiją, treniruotę, galėjo būti šiek tiek daugiau“, – teigė mokytoja.

„Tai kai kurie nusivylė, nes sakė, kad ruošėsi gerokai rimčiau ir daugiau teksto suvokimui“, – pridūrė LŠDPS pirmininko pavaduotoja.

Mokiniams trūksta rašymo kompiuteriu praktikos

Lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos L. Bručkienės teigimu, moksleiviams trūksta užduočių atlikimo kompiuteriu praktikos. Tačiau tam, pažymėjo ji, nėra techninių galimybių.

„Mes su vaikais žinojome, kad patikrinimas bus kompiuteriu ir šiek tiek dirbome prie to, kad kompiuteriu surinkinėtų ilgus tekstus. Bet mokykloje išsibandyti 30 vaikų vienu metu rašyti kompiuteriu rašinį praktiškai nėra techninių galimybių. Ir aš įtariu, kad daugelyje mokyklų yra tas pats“, – sakė švietimo darbuotojų profsąjungos narė.

,,Bet mokykloje išsibandyti 30 vaikų vienu metu rašyti kompiuteriu rašinį praktiškai nėra techninių galimybių.”

„Reikėtų pagalvoti apie tai, kaip tiems vaikams, jeigu mes jau einame prie kompiuterizuoto laikymo, šiek tiek daugiau dėmesio skirti. Nes dabar jeigu mokytojas skiria tam dėmesio, tai tada jo šiek tiek yra, nors mūsų mokykloje nėra techninių galimybių, tu turi tada dviejose skirtingose klasėse kažko prašyti, kad užleistų klases, informatikos klasėse tas užduotis daryti. Atsiranda pakankamai daug sunkumų. Įsivaizduoju, kad sistemiškai ši problema nėra išspręsta“, – paaiškino L. Bručkienė.

Mokytojai turi pastabų patikrinimo vertinimo organizavimui

Pasak mokytojos, po lietuvių kalbos ir literatūros PUPP blogiau jaučiasi mokytojai. Anot jos, pedagogai stebisi Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) neorganizuotumu, taip pat nerimauja dėl to, kad turės patikrinimus taisyti laisvu laiku.

„Gerokai blogiau jaučiasi mokytojai. Aš manau, kad NŠA eilinį kartą pasielgė nepagarbiai su laiku ir pasiruošimu iš anksto. Nes, pavyzdžiui, kad penktadienį nuo 17 iki 19 valandos vyresniesiems pasiekimų patikrinimų vertintojams yra seminarai, tai tie vertintojai sužinojo ketvirtadienį apie pietus. Penktadienį ir pirmadienį yra seminarai nuo 17 iki 19 val., tai vis dėlto turbūt, kad bus egzaminas, žinojo gerokai seniau, tai gal ir mokytojams, norintiems planuoti savo laisvą laiką ir gyvenimą, reikėtų gerokai anksčiau pranešti, kad penktadienio vakarą jie pramogaus sėdėdami seminare“, – kritikavo profsąjungos narė.

„Gerokai blogiau jaučiasi mokytojai. Aš manau, kad NŠA eilinį kartą pasielgė nepagarbiai su laiku ir pasiruošimu iš anksto.”

„Antroji problema turbūt irgi nesutvarkyta ta, kad mokytojai šiuos darbus, rašinius, atviruosius klausimus teksto suvokimo, turės taisyti savo laisvu laiku, tai irgi bus tam tikra pramogos, laisvalaikio leidimo arba poilsio forma. Nes tai bus grįžus po darbo, išsitaisius savo einamuosius darbus, tada turėsime per dvi savaites išsitaisyti tuos dešimtokų darbus. Man atrodo, centralizuotai tai yra nesutvarkyta, ir kol kas manau, kad nepagarbiai elgiasi su mokytojų laiku“, – sakė L. Bručkienė.

Anot jos, mokytojai susidūrė ir su neaiškumais protokoluose bei instrukcijose. Pedagogams pasirodė keista, kad yra išlikusios senosios instrukcijos patikrinimams, kuriuos anksčiau dešimtokai laikė ne elektroniniu būdu.

,,Mokytojai šiuos darbus, rašinius, atviruosius klausimus teksto suvokimo, turės taisyti savo laisvu laiku, tai irgi bus tam tikra pramogos, laisvalaikio leidimo arba poilsio forma.”

„Pavyzdžiui, instrukcijose buvo parašyta: „Atkerpa voką, parodo tam ir anam“, kai jau seniai jokių vokų nėra, nes patikrinimą atlieka kompiuteriu. Nacionalinė švietimo agentūra nesugebėjo net instrukcijų pakeisti“, – pasakojo L. Bručkienė.

„Ir protokolai, reikėtų, kad jie atsirastų centruose gerokai anksčiau negu dabar pasirodė, nes paskui nebelieka laiko išsiaiškinti niuansams, reikia vykdyti visa tai. Atsiranda bereikalingos įtampos, kuri yra tik centralizuotas darbo organizavimo brokas“, – pažymėjo mokytoja.

Praeitą trečiadienį Lietuvos mokyklose prasidėjo elektroninis pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimas (PUPP). Šiais mokslo metais pasiekimų patikrinime dalyvauja 26551 (praėjusiais metais – 26110) mokinys.

PUPP prasidėjo lietuvių kalbos ir literatūros patikrinimu raštu, kurį sudarė dvi dalys: per pirmąją dešimtokai turėjo atlikti teksto suvokimo, kalbos pažinimo ir vartojimo užduotis, antroji dalis skirta teksto kūrimo užduočiai.

Iš viso patikrinimui skirtos 3 valandos.

Dešimtokai matematikos PUPP laikys kitos savaitės pradžioje. Gimtosios baltarusių, lenkų, rusų bei vokiečių kalbos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimus mokiniai laikys kitos savaitės pabaigoje.

Visą straipsnį galite  skaityti čia

Parengta pagal Elta