LŠDPS pirmininkas A. Navickas: per mažai ir per lėtai daroma, kad situacija keistųsi iš esmės

2024-09-04

2024-09-02 Delfi laidoje ,,Iš esmės”: Ar vėl nepasiruošta naujiems mokslo metams?  

Laidos  dalyviai: Švietimo, mokslo ir sporto ministrė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos  (LŠDPS) pirmininkas Andrius Navickas (vedėja Greta Klimkaitė). 

Švietimo, mokslo ir sporto ministrė neslepia, kad mokslo metai prasidės neturint visų vadovėlių, taip pat trūksta kelių šimtų pedagogų. Kaip bus sprendžiamos šios problemos? Ar moksleiviai turės reikiamą medžiagą pamokose? Kiek dar kils mokytojų atlyginimai? Su kokiais iššūkiais toliau susiduria pedagogai? 

LŠDPS pirmininko Andriaus Navicko nuomone, mokyklos susiduria su rimtais iššūkiais, kai trūksta vieno ar kito dalyko mokytojų.  Pasak jo, mokyti nesant vadovėliams įmanoma, tačiau reikia didesnių pastangų.

,,Anksčiau mes girdėdavome, kad viskas gerai ir nėra problemų. Šiandien džiaugiamės, kad ministrė pripažįsta, kad problemų yra. <…> Sunku tikėtis, kad per vieną dieną problemos  išsispręs, bet jeigu žiūrėsime sistemiškai ir ieškosime būdų, kaip tas problemas spręsti, eisime bent ta kryptimi, o ne priešingai.”

Kalbėdamas apie mokytojų trūkumą ir kur tos problemos šaknys, A. Navickas sako, kad problema yra daugialypė ir, akivaizdu, kad ji  ne dabar atsirado.

Delfi laida ,,Iš esmės”

,,Eilė vyriausybių iki tol ignoravo ir pastabas, ir  buvo  norai nekreipti į bendruomenės ir lūkesčius, ir poreikius. Prie ankstesnių vyriausybių sakėme, kad  reikia spręsti, nes rezultatas ir pokytis gali ateiti tik per dešimtmetį. Jeigu kažkas dabar sugalvotų stoti  ir  mokytis norėdamas tapti mokytoju  dalykininku,  dar penkmetį mes negautume jokios pamainos. O švietimo bendruomenė yra viena vyriausių Europos Sąjungoje. Tai reiškia, kai pasitrauks ši karta, nėra ateinančių ir, jei mes nepadarysime kažkokių žingsnių, tai galbūt po dešimtmečio turėsime dar blogesnę situaciją. Nors negaliu paneigti, kad matome šios Vyriausybės šiokį tokį  žingsnį ir algų didėjimo link, ir darbo sąlygų  pokyčius –  esame išgirsti  per mūsų tam tikras pilietines akcijas ir į tam tikras pastabas yra atsižvelgta – bet, aišku, to per mažai, kad situacija keistųsi iš esmės”, – sako A. Navickas. 

,,<…> per mažai, kad situacija keistųsi iš esmės”

Pasak LŠDPS  pirmininko, situacija kalba pati už save -,, mokytojų trūkumas nesprendžiamas ir turime neigiamą švietimo sistemos būklę”. 

,,Jei darysime žingsnius kryptingai, galėtumėme tikėtis švietimo atsigavimo po dešimtmečio.”

,,Sprendimai yra daromi, bet per vėlai. Matome, kad nėra  stojančių, ir nebus mokytojų ir po penkerių metų. Džiaugiamės, kad  esame išgirsti, sprendimai daromi, tačiau daromi jie per vėlai. Čia kaip krepšinio varžybose: jeigu nubėgi per vėlai, rungtynes pralaimi.  Taip ir švietimo sistema pralaimi ir reikės didelės švietimo bendruomenės ir pagalbos, ir susikalbėjimo. Tikimės, kad  galbūt ateities  švietimo lyderiai, švietimo ministrai telks bendruomenę bendram susikalbėjimui, kad situacija keistųsi iš esmės”, – teigia A. Navickas. 

,,Atlygimas ir darbo sąlygos yra esminis dalykas,  Visi kiti priedai taip irgi svarbūs,  tačiau jei anksčiau šio  darbo nevertinome finansiškai, šiandien jauniems žmonėms tai  nepatrauklu.”

 Profesinės sąjungos lyderis svarsto, ką daryti, kad  situacija keistųsi iš esmės: ,,Apeliuoti į pašaukimą būtų naivoka – jaunuolis žiūrės į profesijos perspektyvas. Ir tai natūralu. <…> Jei darysime žingsnius kryptingai, galėtumėme tikėtis švietimo atsigavimo po dešimtmečio. Atlygimas ir darbo sąlygos yra esminis dalykas,  Visi kiti priedai taip irgi svarbūs,  tačiau jei anksčiau šio  darbo nevertinome finansiškai, šiandien jauniems žmonėms tai  nepatrauklu. 

Daugiau žiūrėkite laidos įrašą ČIA.