Su Tarptautine mokytojo diena! Su laisve mokyti!

2017-10-04

alt

Spalio 5-tąją – Tarptautinę mokytojų dieną – įprasta paminėti sveikinant mokytojus, jiems dėkojant, prisimenant jų sunkų darbą, tačiau mažai kas žino, kaip, kodėl ir kam kilo idėja šią temą įprasminti. 1966 m. spalio 5 d. Jungtinių tautų švietimo, mokslo ir kultūros organizacijos UNESCO ir Tarptautinės darbo organizacijos tarpvyriausybinė konferencija priėmė „Rekomendacijas dėl mokytojų padėties ir statuso“, šiam įvykiui pažymėti ir nuspręsta kasmet spalio 5-tąją minėti Mokytojo dieną.

Lietuvos Seimas nutarimą įtraukti šią dieną į atmintinų dienų sąrašą priėmė dar 1994 m., tačiau pačių rekomendacijų oficialaus vertimo į lietuvių kalbą jūs nerasite.

Rekomendacijose numatytos mokytojų teisės ir pareigos, tarptautiniai jų rengimo ir tobulinimosi, įdarbinimo ir darbo standartai, mokymo ir mokymosi sąlygos. Dokumente taip pateikiama nemažai rekomendacijų, susijusių su mokytojų dalyvavimu priimant sprendimus švietimo srityje pasitelkiant konsultacijas ir derybas su švietimo institucijų vadovais.

Taigi pernai šioms rekomendacijoms suėjo 50 metų, o šiemet Tarptautinė mokytojo diena pažymi kito dokumento dvidešimtmetį: 1997 metais UNESCO priėmė „Rekomendacijas dėl aukštųjų mokyklų dėstytojų statuso“. Mokymo personalui aukštojo mokslo institucijose dažnai skiriama nepakankamai dėmesio kalbant apie mokytojų statusą. Kaip ikimokyklinėse, pradinėse ir vidurinėse mokyklose, dėstymas aukštojo mokslo institucijose yra profesija, reikalaujanti ekspertinių žinių, specialių įgūdžių ir pedagoginės kompetencijos.

Šių metų Tarptautinei mokytojo dienai numatyta tema „Mokymui – laisvė, mokytojams – daugiau teisių ir galimybių“. Spalio 5 d. Paryžiuje numatyta tarptautinė konferencija, kurioje bus svarstoma, ką reikia padaryti, kad būtų užtikrintas kokybiškas aukštasis mokslas ir tvari pedagogo profesijos ateitis.

Tarptautinė mokytojo diena, pasak UNESCO, yra proga atkreipti dėmesį į praeities pasiekimus ir apsvarstyti priemones, kuriomis turėtume įveikti likusias kliūtis, susijusias su mokytojo profesija, pavyzdžiui, didžiulį mokytojų trūkumą. Iš tiesų, UNESCO statistikos instituto duomenimis, norint kad iki 2030 m. būtų įvestas visuotinis pradinis ir vidurinis išsilavinimas, pasauliui dar reikės papildomai 69 mln. mokytojų.

Rekomendacijos dėl mokytojų bei aukštųjų mokyklų dėstytojų statuso anglų kalba.

Parengta pagal unesco.org