Streikavę mokytojai prieš naujus mokslo metus susitiko su ŠMSM ministre ir aptarė švietimo problemas: valstybinių brandos egzaminų rengimo tvarką, nuo rugsėjo prasidėsiančią įtraukiojo ugdymo reformą, vadovėlių trūkumą, mokytojų darbo užmokesčio didinimą, kita – ir ragina jas spręsti. Švietimo ministrė pripažįsta, kad švietimo sistemoje problemų yra daug, ir atvirai sako, kad ne visas jas pavyks išspręsti.
Įtraukusis ugdymas: švietimo įstaigos dar nėra pasiruošusios priimti specialiųjų poreikių turinčius vaikus
Bene daugiausia iššūkių šiuo metu kelia rugsėjį prasidėsiantis įtraukusis ugdymas. Lietuvos švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas (LŠDPS) Andrius Navicko sako, kad ugdymo įstaigos dar nėra pasiruošusios priimti specialiųjų poreikių turinčius vaikus.
Jo teigimu, mokytojo profesija nėra patraukli, o įtraukusis ugdymas dar pablogins situaciją dėl mokytojų trūkumo.
„Rinkoje jei tos sąlygos blogės… dėl įtraukiojo ugdymo tikrai yra tų svarstymų trauktis iš sistemos, jei bus neužtikrintas mokytojų saugumas”, – ELTAI sakė LŠDPS pirmininkas.
Nėra vadovėlių
Klausimus, iš ko mokyti, kėlė apie 350 šalies mokytojų atstovų, Birštone susirinkusių į Švietimo darbuotojų profesinės sąjungos organizuotą susitikimą su ŠMSM ministre.
Apie tai kalbėjo ir LRT ir LNK televizijoms davę interviu mokytojai.
„Atnaujintos ugdymo programos jau diegiamos antri metai, tačiau vadovėlių, kaip ir pernai, nėra“, – konstatuoja matematikos mokytojas Vytautas Simanavičius.
V.Silvanavičius
„Ką turi galvoti vienuoliktokų tėveliai, pernai dirbo 11-oje klasėje be vadovėlių ir šiemet 12-oje klasėje vėl dirbs be vadovėlių“, – teigia chemijos mokytoja Laima Juknienė.
„Mokytojai sukasi kaip gali: verčiasi per galvą, kopijuoja iš kažkur medžiagą, ima legalią arba ją vagią, nes jos tiesiog nėra“, – pasakojo Elektrėnų „Ąžuolyno“ progimnazijos mokytojas Aivaras Dočkus.
A. Dočkus
Ministrė problemą žino, bet jos atsakymai neguodžia – vadovėlių nebus, ministerija ruoš metodines medžiagas, kurias mokytojai turėtų patys susirasti.
„Visų naujų vadovėlių nebus. Trūkstamos medžiagos dalis ruošiama vadovėliais, kita dalis metodinės medžiagos pavidalu“, – aiškino švietimo, mokslo ir sporto ministrė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė.
Tačiau mokytojai sako, kad tai papildomas darbo krūvis.
„Gaila, kad švietimas niekaip neišsikapsto iš pelkės“, – nusivylimo neslėpė Vilniaus „Juventos“ gimnazijos mokytoja Lilija Jankeliūnienė.
Ministrė pripažįsta, vadovėlių šiemet nebus, bet konspektai ruošiami.
„Atlyginimas mažas, todėl, kad atsirado labai daug papildomo darbo, projektai, seminarai, kuriems reikia ruoštis, ir tam nėra laiko“, – aiškina ikimokyklinio ugdymo mokytoja Dalia Butkienė.
Mokytojų trūkumas
Bet viena problema ne problema. Rugsėjį Lietuvos mokyklos pasitinka trūkstant 650 mokytojų.
„Esant tokiai betvarkei jaunimas nestoja, nebus mokytojų, bus tikrai didžiulės problemos, kai vienas mokytojas šnekės, o kameros transliuos jo pamoką į neaišku kiek klasių, kiek mokyklų“, – teigė Šilutės gimnazijos mokytojas Jonas Jaunius.
Ministrė lygina Lietuvą su visu pasauliu. Guodžiasi, jog visur tendencijos tos pačios.
Mokytojai prašė ministerijos panaikinti privalomą mokymąsi birželio mėnesį, kuris esą jokios naudos neduoda bei dar kartą apsvarstyti įtraukiojo ugdymo modelį, kai į įprastas klases sugužės specialiųjų poreikių moksleiviai.
„Profesija nepatraukli, jeigu sąlygos blogės dėl įtraukiojo, yra daug svarstymų trauktis iš sistemos, jeigu nebus užtikrintas mokytojų saugumas“, – pabrėžė A. Navickas.
Mokytojų atlyginimo didinimo perspektyvos
Praėjusiais metais streikus rengę mokytojai derėjosi, kad atlyginimai siektų 130 procentų vidutinio darbo užmokesčio. Ministerija sako – sąlyga išpildyta. 10 procentų atlyginimas didintas sausį. Tiek pat didės nuo rugsėjo. Dar 5,5 procento atlyginimas didinamas už papildomą darbą ruošiantis atnaujintoms programoms. Tačiau šis priedas bus taikomas tik vienus metus.
„Čia kaip ir neteisybės atitaisymas su tokiu skaičiavimo būdu ir jis laikinas, manau, kad vėliau viskas turėtų eiti per koeficientus, bet čia jau viskas priklausys nuo kitų politinių formacijų“, – teigia ŠMSM ministrė.
„Yra abejonių ar bus skaidru, ar pinigai pasieks mokytojus, ar nepriklausys nuo vadovų malonių. Turbūt problemų bus“, – sakė švietimo darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Andrius Navickas.
„Su ministre prieš mokslo metus diskutavome probleminiais klausimais. Iššūkių yra nemažai. Konkretūs sprendimai trečiadienį priimti nebuvo, bet džiaugiamės, kad ministrė išgirdo aiškiai suformuluotas problemas, galimus jų sprendimo būdus. Sutarimo ieškosime kitą savaitę“, – Eltai po Birštone vykusio susitikimo teigė Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjungos vadovas Andrius Navickas.
Duagiau skaitykite ir žiūrėkite:
- https://www.delfi.lt/news/daily/education/svietimo-ministre-situacija-ugdymo-istaigose-yra-skirtinga-120044598?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2dNJuS95TMYya33lL0_7naZC3xfVgHI0jSjLIolmpJyZcPU0l8Wb-kVRQ_aem_12X-xigs7bSPJCJ7qrbc3g
- https://lnk.lt/straipsniai/lietuvoje/artejantis-mokslo-metu-startas-nera-nei-is-ko-mokyti-nei-kam-/268666
- https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/2344407/esame-kvailio-vietoje-mokytojai-beda-pirstu-ir-i-algas-ir-i-vadovelius-kuriu-nera?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR27RMbIp-RiGyJCg0mXsFiceDEwmna9L0ZOBWM5z0KZipryeJO5cQ-Kebw_aem_kyQXdF116hHpdN1WLn91gA#Echobox=1724326480
- https://www.lrytas.lt/lietuvosdiena/svietimas/2024/08/21/news/profsajunga-su-svietimo-ministre-aptare-itraukuji-ugdyma-mokytoju-atlyginimus-bei-egzaminu-rengimo-tvarka-33756206