Darbo birža toliau sėkmingai manipuliuoja statistika. Ką tik pasigyrė, kad bedarbiai nyksta, tik pamiršo pridurti, kad ne darbo šalyje daugėja, o dirbančiųjų mažėja. Dabar ištrimituota, kad ir be darbo likusių pedagogų gretos retėja. Iš tikrųjų bedarbių mokytojų šįmet – daugiau nei kada nors anksčiau, bet jie, praradę viltį mokytojauti, renkasi kitokią veiklą.
Lietuvos darbo birža pranešė, kad šiemet bedarbių mokytojų, palyginti su praėjusiais metais, sumažėjo net 15 proc. Ir tik puse lūpų užsiminta, kad toli gražu ne visi vakarykščiai bedarbiai pedagogai toliau kremta mokytojo duoną. Nemažai jų ieško bet kokio užsiėmimo, kad tik netektų badauti. O ką daryti tiems, kuriems pedagoginė veikla – tikrasis ir vienintelis pašaukimas?
Į vieną vietą – dešimtys
42-ejų vilnietę Laimą Nedzveckienę, baigusią du universitetus, turinčią 20 metų pedagoginio darbo stažą, nedarbas iš mokyklos išginė prieš metus. „Jau nuo ano rugsėjo nuolat seku skelbimus, dalyvauju konkursuose. O jie – didžiuliai: į vieną vietą pretenduoja 70 mokytojų. Nežinau, kodėl nepavyksta nugalėti. Gal mano amžius jau netinka? Labiau pasiseka jaunoms mokytojoms“, – atsiduso Laima.
L.Nedzveckienė šiek tiek prisiduria iš auklėtojos darbo sanatorijoje, bet norėtų mokytojauti. Nesinori prarasti įgytos darbo su mokiniais patirties.
Kita vilnietė – Rasa, anksčiau dirbo Vilniaus rajono Eitmeniškių pradinėje mokykloje. „Nuo rugsėjo sumažės mokinių, todėl darbą praradau, – guodėsi ji. – Niekaip nesiseka susirasti kito. O ir reikalavimai pradinukų mokytojui – didžiuliai! Reikia būti „visų galų“ meistru.“
Per daug net anglistų
Ne tik Vilniuje pedagogams striuka. Laikinojoje sostinėje – tas pats. Pasak Kauno savivaldybės Švietimo ir ugdymo skyriaus vedėjo pavaduotojos Onos Visockienės, mažėja mokinių skaičius, todėl logiška, kad ir pedagogų tiek, kiek buvo, nereikia. „Net su keliais, žinau, atsisveikino Petrašiūnų vidurinė mokykla, taip pat Vilijampolės vidurinė, – paminėjo ji. – Kiek iš viso šįmet Kauno pedagogų praras darbą, neturiu duomenų, nes šiomis dienomis – pats darbo paieškų įkarštis. Jei vienai mokyklai kokio mokytojo nereikia – gal kitoje darbą pasiūlys.“
Petrašiūnų mokyklos direktoriaus pavaduotoja Virginija Virbaitienė patvirtino, kad sunkiausia situacija – pradinukų mokytojams, bet esą jau net ir anglistų pasiūla didoka. „Buvusi mūsų mokyklos anglų kalbos mokytoja kreipėsi į darbo biržą, o ten sutiko dar bent kelias koleges“, – sakė ji.
Ministerijai – per daug pedagogų
Kalbintos pedagogės apgailestavo, kad ne vienus metus jų kaupta patirtis niekam nereikalinga, o švietimą kuruojančioms institucijoms ši problema – svetima. Kad mokytojos, deja, teisios, įsitikino ir „Vakaro žinios“.
Švietimo ir mokslo ministras Gintaras Steponavičius dėl mokytojų problemų kaltino pačius pedagogus ir ankstesnes valdžias.
„Čia – paveldėta problema. Nes anksčiau buvo ruošiama per daug pedagogų, daugiau, nei jų reikėjo. Dar iki šios Vyriausybės darbo pradžios kasmet būdavo išduodama 5-6 tūkst. diplomų pedagogams. Ilgainiui tie dalykai turi susireguliuoti“, – sakė G.Steponavičius.
70 -Tiek mokytojų pretenduoja į vieną pradinių klasių mokytojo vietą Vilniuje
2000 – Tiek bedarbių mokytojų, šių metų rugpjūčio 1 d. duomenimis, užregistruota Lietuvoje
250 – Tiek pasiūlymų pedagogams gauta nuo šių metų pradžios. Tai 17 proc. mažiau nei pernai.
Virginija GRIGALIŪNIENĖ
Vakaro žinios